Is this normal???

Semuanya di luar perancangan. Tak pernah terlintas pun di fikiran hal ini akan berlaku...

Yer betul lagi 196 hari aku akan bernikah and so far aku tak ada buat apa-apa tempahan pun lagi. Baju nikah, baju bertandang, sanding, pelamin, kad, doorgift dll.... satu apa pun tak start lagi! Dah la tu, I am the first in the family yang akan kahwin. Kira both my parents tak ada pengalaman lah organize majlis kenduri ni. Kalau orang lain mungkin dah tak senang duduk. Aku masih cool lagi... walaupun hakikatnya hanya Tuhan saja yang tahu. Betapa aku juga inginkan majlis yang indah-indah seperti teman-teman yang lain tapi berada dalam situasi aku ini memang agak sukar. Banyak benda dan perkara yang aku harus 'cut cost'.

But things happen unexpectedly. Sebenarnya last 2 days saja nak jalan-jalan dgn my mom and sis ke Jalan TAR. And for the very first time kita orang masuk Jakel just to look arounds and do some survey. Memang tak expect pun yang akan end up dengan membeli kain for nikah dan cadar pengantin yang semuanya cost me Rm1k...:puteh_30:

Aku tengah termenung and fikir balik worth it ke tidak.... Dah la aku hutang sis aku. Tu pun mujur dia bawa kredit card... Memang aku nak bayar balik sebab aku ada savings cuma worth it ke tidak ye? Ingatkan cadar tu nak recycle aje yang masa tunang ritu tapi tuhla Jakel ni bijak berbisnes. Dengan promosi berganda macam ni boleh buat poket kosong tak berwang!

Actually Jakel ada buat promosi untuk para pengantin. Utk pakej RM 900 550 akan dapat 4m kain chiffon bermanik + kain satin plus 4m kain satin same color utk bridegroom + sampin. Kemudian customer yang ambil pakej ni akan dapat pakej diskaun 50% untuk cadar pengantin. Mulanya aku malas nak layan tapi my mom nak tengok. Dah tengok jadi berkenan dan akirnya terbeli. Citt... Cadar tu kalau ikut harga RM700+ tapi dapat diskaun plus minta kurang lagi kepada RM350. Kemudian topup Rm150 untuk selendang chiffon pula. Total RM1050.

Macam nak menangis rasa....@sedih Tak over spent ke aku nie?...@sighAdakah keadaan ini normal??? Atau aku terpedaya dengan helah promosi ni? Serius aku tak tahu....

Cuma the good thing is aku boleh pass over pada kakak and adik aku bila time depa nanti. Itu pun kalau dia orang nak lah. Maklumlah citarasa masing-masing berbeza. Macam tak adil pula kalau depa dapat second hand kan? Pening ada, sedih ada, gembira pun ada la juga sebab dah ada kain untuk akad nanti. Harapnya kejadian macam ni tak berulang lagi because I really want to budget my wedding cost.

9 Responses
  1. sk Says:

    selendang chiffon tu utk veil kan? i rasa tak over spent la sbb klu u tak beli kat jakel pun, u akan sewa or beli kt tmpt lain jugak kan? maybe u rasa over spent sbb u belanja 1k sekaligus. klu beli asing2 pun, total lebih kurang sama or maybe mahal lg.

    cadar takpe tukar yg baru. gambar time tunang kaler lain, time kawen kaler lain ;)

    tp i memang tak suka masuk jakel. promoter dia tu mmg terer gila pengaruh customer beli kain. so lebih baik i jgn masuk. hehehhehe..

  2. Zainur Says:

    SK..betul promoter jakel sangat bagus. layanan tip top! Huhuhu... Mungkin betul saya belanja sekaligus jd terasa sangat byk...tp ada member kata cadar tu blh dapat kurang lagi...menyesal pula xtawar lagi...adess...

  3. sk Says:

    zainur, i baru perasan u ada mention harga pakej jakel tu dkt sini. pakej dkt jakel yg u beli tu lg murah dr i beli dkt euro moda, pastu dpt free sampin pulak tu. i beli sampin sendiri..

    tp kain chiffon yg i dpt 4 meter stgh. kain baju melayu n kain lining pun i dapat lebih (5 meter rasanya). nnt boleh buat fesyen2 sikit kot kain lebih tu? hahha tp i plan nk buat kurung moden jek..

  4. Zainur Says:

    SK, thanx...huhuhu...bleh tak nak rasa lega sket...hukhukhuk...

  5. sk Says:

    hehe.. still rasa tak berbaloi eh psl byr 1k haritu? jgn pk sgt okay.. nnt tension pulak.. hehe..

  6. Xora Says:

    saya rasa, semua budget kamu di atas tu adalah reasonable :D

  7. Zainur Says:

    SK- Hehehe...xfikir dah...

    Xora- Sekarang baru tarik nafas lega...thanx dear :)

  8. ♥S@R@♥ Says:

    sara rasa cam ok kot 1k tu..pandai je sara ni ek.padahal lum ada pengalaman lg coping utk wedding..hehe

  9. Isha Rulina's Says:

    yup..baru2 ni sy beli cadar saje kat jakel dlm rm 330..jenis cotton n ader manik2..harga dier mmg murah..yg rm 700 sy tak jmpa pulak zainur..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
abcs