Cinta???

Aku tidak tahu apa rasanya cinta. Iya cinta kepada Tuhan, Rasul, Ibu bapa itu aku tahu. Tapi pastinya tidak sama cinta antara dua jantina yang berbeza bukan? Kata orang cinta itu macam pertembungan medan magnet. Saling tarik menarik antara satu sama lain. Ada juga bilang cinta itu seperti cas positif dan negatif. Entahlah aku tidak pasti. Tetapi yang aku pasti ianya terbit di mata lalu turun ke hati!

Entah bila insan ini hadir di depan ku aku tidak pasti. Yang aku tahu saban hari aku pasti akan berpapasan dengan dia di jalan raya sekitar kawasan kampus. Dia memandu kancil biru. Aku mengayuh basikal tua. Lusuh tapi banyak berjasa! Basikal ini juga yang menemukan aku dengan habibi yang kini suami yang kucintai!

Tak tahulah kisah dongeng atau realiti. Tetapi setiap kali terpandang lukisan lama, teringat kembali sejarah cinta. Laki-laki yang menjadi dambaan hati hanya cuma watak sebuah cerpen. Seorang laki-laki yang soleh, yang terlalu mengasihi isterinya. Tetap bersabar dan mencintai sang isteri biar pun masih belum punya zuriat setelah bertahun bernikah. Meskipun diberi lampu hijau untuk bernikah namun, tetap setia di sisi isteri. Hati isteri yang gundah gulana diubati dengan kunjungan ke Baitullah. Wajah si lelaki dilukis begitu segak sekali. Kurus, tinggi, tegap, berkaca mata, berkumis dan berjanggut. Oh sungguh kacak sekali di mata ku. Lalu aku menekap wajah yang sama seperti yang dilukis dan tanpa segan silu memberitahu teman serumah, "Kalau akak dapat lelaki sebaik ini dan sehensem seperti kartun ni pun sudah cukup membahagiakan" lalu menampal wajah lelaki idaman ini di meja studi. Akhirnya doa yang satu itu dimakbul Tuhan!

Cerita lukisan ini 2-3 tahun sebelum aku ditemukan dengan habibi. Iya benar wajah habibi saling tak tumpah seperti lukisan ni dan kebaikan habibi sepertinya tidak ada yang boleh diganti. Sungguh aku bertuah dan bersyukur. Yang pasti ini bukan mimpi tapi realiti!

Acehh... malam-malam begini tetiba rasa nak mengimbau nostalgia lama. Al maklumlah anniversary lagi 2 hari jadi teringat-ingat saat kami bertemu dan berkenal-kenalan. Mungkin agak berbeza dari kebanyakan orang lain yang sering keluar bersama dan berpimpin tangan. Oh jarak bukanlah penghalang cuma syariat menjadi batasan.

Cerita cinta kat atas tak habis. Hehehe... takut ramai yang mula berkoya termasuklah saya. Tapi kalau anda nak tahu sila angkat keyboard tinggi-tinggi. Haha- macam lah saya nampak!

Kisah cinta ini pernah saya tuliskan khusus untuk DinaHalim Bridal Boutique contest (klik sini). Tak sangka boleh menang. Masa baca nama pemenang tempat ketiga dan kedua saya jadi sebak. Separuh kecewa.. Tapi siapa sangka nama saya tertulis sebagai pemenang tempat pertama. Maka, dapatlah saya sponsor mini pelamin semasa hari pernikahan.

Happy mana boleh tak happy! Kak Dina pula sangat baik hati! Bukan setakat mini pelamin idaman hati tetapi boleh pula offer bunga tangan lagi! Alhamdulillah rezeki. Kini semuanya menjadi satu kenangan yang tidak dapat dilupakan.

Untuk semua bride to be sila klik DinaHalim. Ada banyak pilihan baju dan pelamin yang cantik dan indah-indah. Dan yang paling best kak Dina sangat murah hati untuk buat kuiz dan contest yang hadiahnya menarik. Ingat senang ke orang biasa macam kita nak dapat tajaan? But that's not impossible with DinaHalim Bridal Boutique ya kawan-kawan!




Malas ya nak letak gambar banyak-banyak. Macam over pula nanti! Kalau rajin sila selak-selak entry yang sebelum ni. Hehehe...

Oh by the way, can't wait for tomorrow.... jeng jeng jeng.... to be continued....
2 Responses
  1. Hanis MY Says:

    Lovely nya... Ehem2 can't wait tooo...

  2. Chekgu Azrine Says:

    me too.. cant wait.. cer citer.. cer citer..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
abcs