Nukilan semalam

Haihh...

Malas bebenor nak pergi office hari ni. It has been raining all the day... Chehh.. bukan lah all the day tapi since this morning. Tapi, forecast kata all the day and most probably until this weekend. Ahh...tak best betul! My mood selalu jadi swing bila cuaca mendung or hujan ni. Sebab sejuk lain macam, tambah-tambah kalau musim winter. Rasa macam hidup dalam freezer! Tapi, sekarang bukan winter pun. In fact end of spring already, and summer is just around the corner. Lepas ni panas dering (loghat orang Terengganu) la jawabnya.

Tapi bila difikirkan balik musim hujan dah serasi dengan aku. Apa taknya selama 7 tahun lebih daku bermastautin kat negeri pantai timur. So cuaca yang ala-ala winter ni sangat sinonim. Mandi pun air sejuk macam air ais dalam peti tu tapi slumber aje mandi di kala hujan lebat menggila di luar dan di kala jam menunjukkan 5 pagi! Kamu ada berani?

Sebenarnya memang dari kecik dah terbiasa bangun awal dan mandi regardless of the cuaca kat luar. Kira dah jadi macam rutin yang tak boleh tidak mesti buat. Lagi teruk kalau ada orang bangun mandi dulu dari aku, rasanya macam tercabar aje. For sure esok tu aku bangun lagi awal. Haha... Kata pepatah, early bird gets the worm. Kiranya aku selalu bercita-cita nak dapat worm yang terbaik lah. Tapi, kalau nak tahu mandi sebelum subuh adalah petua awet muda! Dengan syarat jangan guna water heater lah. Patutlah sekarang wajahku kurang berseri..ahaks!

Tapi sayang seribu kali sayang lepas kahwin ni liat benar nak bangun awal pagi. Bertambah liat bila berhijrah kat oversea ni. Nak mandi pagi tu liat betul. Kadang-kadang tanpa disedari dah teradaptasi dengan mat salleh yang jarang mandi pagi atau mandi sekali sekala di musim sejuk! Tapi, tetap mandi juga lah cuma kekerapan berkurang kepada sekali sehari. Sejuk beb walaupun pakai water heater. Terfikir juga kalau dulu kenapa aku boleh survive tanpa hot water tapi sekarang hot water ada pun tetap liat nak bangun mandi! Aduhai...

Entry hari ini tidak ada apa-apa yang significant pun. Hanya sekadar mengimbau memori di kala hujan. Hujan ni dulu banyak memberi aku inspirasi untuk menulis. Lagi lebat hujan di luar, lagi ligat jari jemari aku menaip di papan kekunci. Ya, sekali sekala aku rindu zaman yang dulu. Zaman aku digelar seniman jalanan. Zaman aku berpuisi dan bermadah pujangga. Zaman aku mencoret novel cinta.

Sebelum aku membangunkan blog ni, aku pernah mempunyai beberapa buah blog sebelum ini dengan nama yang berbeza-beza. Tapi, semuanya terpaksa di'shut down' satu persatu setelah aku mempunyai pengikut tersendiri. Memang sedih tapi terpaksa juga berbuat demikian. Kata orang kadangkala kita boleh jatuh cinta hanya dengan mendengar suara. Adakala dengan membaca coretannya boleh buat kita terpana. Jadi, untuk menyelamatkan keadaan dan lebih banyak hati yang terluka terpaksalah tutup semuanya. Barangkali suatu masa nanti laman ini juga akan ditutup. Tanpa notis. Tanpa pemberitahuan.

Opp opp... rasa macam dah terhanyut-hanyut sendirian ni. Better stop now okay before ternukil sesuatu di luar jangkaan. Aha! Tapi kalau esok masih lagi hujan, barangkali akan ada sebuah nukilan!
3 Responses
  1. Hanis MY Says:

    tak sangka dah cuba berblog sebelum ni semoga terus berstory mory dlm cerita2 zainur k...

  2. kueh bakar Says:

    kadang jadi bloger anon atau semi anon lagi okey.there's not hard feeling..

    trg musim tengkujuh memang sejuk.boleh sebulan hujan tanpa henti. tanpa matahari.

    sekrang cuaca tak tentu..

  3. Zainur Says:

    Hanis, insyaAllah :)

    Kueh, Betul. Bila kita anon lebih mudah menulis. Bila org kenal, dua tiga kali juga fikir nak cerita atau tidak...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
abcs