Korban raya

Salam!

Eid Adha mubarak!

Macam tahun-tahun sebelumnya, sambutan raya kami sederhana sahaja. Tambah-tambah bila raya jatuh pada week days alamatnya memang tak ada cuti lah. Kuliah dan lab berjalan seperti biasa. Tapi sebab dah biasa kan, jadi tak adalah rasa sedih atau syahdu bagai. Cuma rasa bersyukur, alhamdulillah! Dapat juga solat raya sebelum suami bergegas ke kerja dan aku sendiri ke uni.

Boleh aje nak minta cuti dengan sv, tapi tak perlah bukan ada kampung pun nak balik beraya kat sini. Jadi hari raya pun macam hari-hari biasa juga. Cuma, masa hari raya ni aje aku dress melawa semacam. Tak lah melawa melaram bagai. Tapi cukup untuk kawan-kawan aku tegur 'you look nice today!' Nampak sangat hari-hari lain comot! Dan aku akan senang hati beritahu, "Today is big celebration for the muslims". So dah masuk tahun ketiga ni, semua pun sedia maklum. Tadi bila kawan nampak aku dia tanya, "so today is muslim celebration rite". Mesti depa kata aku rajin naaa....tak pernah minta cuti pun! *perasan*

Selalunya cuma ber'jeans' and t-shirt aje. Tapi untuk setiap kali hari raya, aku pakai baju kurung. Belasah la buat lab pakai baju kurung pun! Baju kurung pun aku ada 2 pasang aje. Baju ni lah yang dari mula aku bawa sampai sekarang duk ulang-ulang pakai. Haha- Malas nak susah ke mak kirim baju raya ke apa sebab pakai pun 2 kali setahun aje! Nasib la masih muat lagi.

Bagi aku raya kat oversea seronok la juga. Keseronokkan yang tersendiri kata orang. Kalau kat Malaysia, dua tiga hari sebelum raya dah sibuk buat persiapan. Kalau raya puasa lagilah sebulan sebelum raya pun dah sibuk hunting baju bagai. Ada juga sekang mata buat kuih raya. Kira banyak gak berhabis duit lah. Penat lagi. Tapi kat sini relax aje! Macam aku, sampai terlupa hari ni nak raya! So, menu pagi raya aku nasi goreng telur sahaja! Kira kalau tak masak rendang, nasi himpit, lodeh, lemang bagai tak ada siapa nak marah pun. Mak mentua jauh. Mak sendiri pun tak tau. Kalau dulu kat rumah, masa zaman remaja lah, siap tarik-tarik muka lagi bila kena tumbuk kacang atau merendang. Kalau boleh biar mak panggil kakak atau adik. Jangan lah aku! Yerla esok raya, tengah-tengah puasa ni nak relax-relax aje lah. Tapi, time tuh la nak tukar langsir, nak masak, nak mengemas, nak susun kuih dalam balang dan macam-macam lah. Kat sini relax aje! Kalau rajin masak. Kalau malas tunggu lah kawan-kawan ajak makan. Hehehe.... Hujung minggu baru buat gathering, bawa menu potluck rasa sorang sedikit. Makan dekat taman bunga lagi! Once and for all. Tak pening kata orang.

Orang selalu tanya, 'tak sedih ker tak balik raya?' Kalau aku bujang mungkin sedih kot? Tapi, dengan suami setia di sisi, aku happy and bahagia aje. Takada la terkilan ke hapa. Kata kak Zi, 'lagi sedih kot kalau beraya kat tanahair tapi tak mampu nak buat persiapan raya'. 

Bayangkanlah kalau kat tanahair, raya itu hal besar. Orang sekeliling kita sibuk buat persiapan raya. Itu raya ini raya. Semua benda nak raya. Apa perasaan orang yang kurang berkemampuan? Nak beli baju raya tak mampu. Kuih raya tak ada. Lampu lip lap lip lap pun tak ada. Pagi raya makan seadanya. Biskut kering mungkin? Kita mana tahu orang hidup susah macam mana. Mesti leleh air mata dan air liuq tengok orang sekeliling beraya sakan. Sedang diri sendiri tak mampu....tapi tak ada orang yang peduli atau kesah. Haa...mesti lagi sedih kan?

So, syukurlah kat sini beraya seadanya. Bagi aku yang penting bukan segala persiapan nak raya tu. Bukan juga makanan atau baju atau lampu. Tapi makna raya tu tersendiri. Erti pengorbanan untuk hari raya korban. Dan erti fitrah itu sendiri di kala raya aidilfitri. Bukan kuantiti tapi kualiti. Bukan nilai yang banyak tapi keikhlasan dan keredhaan Allah itulah yang kita ingini.

Jadi tak kisahlah di mana sekalipun kita beraya dan bagaimana persiapan yang kita buat, kerana itu semua bukanlah yang utama dan yang dicari. Berbahagialah bagi orang yang mendapat keberkatan dan keredhaan miskipun miskin dan hina di mata insan yang lain.

Akhir kalam, selamat hari raya korban. Maaf andai ada tersalah bicara. Maaf zahir dan batin. Jangan lupa jengok-jengok jiran yang tak berkemampuan jangan ada yang dipinggirkan!

Wajah yang kian membulat!

Sambil buat lab sambil study map NZ, apekehal!?

0 Responses

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
abcs