Kereta kami

Semalam tengok cerita Kereta Kita. Tetiba rasa nak berkongsi cerita tentang kereta saya dan kereta kami. Dulu dulu masa aku start kerjaya sebagai pengajar kat sebuah kolej swasta ni aku beli MYvi SE warna putih. Masa tu bujang lagi. Siap tempah no plat lagi. Lepas tu tukar kerja dan kahwin masih lagi dengan MYvi. Sayang jugak la sebab beli dengan duit sendiri dari down payment sampai bayar bulan bulan. Banyak juga kenangan dengan kereta tu. Masa nak sambung belajar bagi adik guna pula. Pinjamkan saja tapi bulan bulan aku still bayar lagi. Dia cuma topup minyak je. Dah nak abis bayar pun....sekali mak telefon dari Malaysia cakap kereta kena curi kat stesen lrt wangsa maju. Tergamam jugak. Tapi tak menangis pun sebab tak berlaku depan mata aku. Rasa macam tak ada pape. Tapi bila balik Malaysia cuti dan kena settle urusan dengan bank aku jadi sentap dan emosi. Tak boleh nak deal. Lagi lah time tu kena sewa kereta pula. Memang aku redha cuma macam payah nak erase ingatan aku kat kereta tu. Lagi lagi bila balik Malaysia bersepah sepah pula MYvi kat jalan. Hishh... Apa pun urusan dengan bank dan insuran kereta tu dah settle tapi malas nak cerita prosesnya... -_-

Bila awal tahun 2015 aku dan hubby balik Malaysia for good, kita orang kena cari kereta. Susah juga nak bergerak time tu sebab tak ada kenderaan. Mujur ada kancil abang ipar. Walaupun tak ada aircond tapi banyak juga jasanya pada kami. Kereta tu la kami guna untuk travel sampai ke hulu kelantan untuk cari rumah sewa. Ada empat kali juga ulang alik. Kereta kancil ni pun banyak kenangan. Sampai sekarang pun kalau aku nampak kancil biru mesti nak tengok plat no dan pemandunya walaupun aku tahu pemandunya sekarang sentiasa di sebelah aku. Tapi kelibat kereta kancil biru ni la dulu buat hati aku berdebar debar.

Al kisahnya sejak hilang kereta MYvi yang lepas memang aku nekad tak nak lagi beli kereta baru dan buat pinjaman bank. Tak mau lagi ada unsur riba dalam hidup aku. So our plan is to buy a used car. Dan time tu kami memang cari kereta klasik sebab jiwa kami dah jadi klasik..suka dan cinta pada barang lama dan antik. Maka di sini lah bermula nya cerita kereta kami...hehe... lama dan klasik gitu!

Agak agak kereta apa yang kamia pakai? ^_^ Kalau nak tahu tunggu bahagian kedua okay. Because i am so sleepy and i need to take a nap for awhile...hehe...boleh gitew....ahaks!

0 Responses

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
abcs