Penantian: 38 minggu

Seronoknya dalam hati. Akhirnya bermula hari ini aku bercuti. Dua bulan! Biasa-biasa hujung minggu saja. Paling lama pun seminggu. Tapi kali ni dua bulan! Nikmat wehh dapat lari dari 'hiruk pikuk' (tak sure word ni exist ker tak! haha) suasana kerja. At last, aku boleh pampering myself! Itu pun sebelum kelahiran si comel nanti. Pampering la sangat. Sedangkan ada banyak juga 'list to do' ni. Hopefully all can be done before the arrival of my little caliph. Sambil-sambil tu boleh la update catatan blog yang dah lama membisu ni. Hehe...

Well, ni dah minggu yang ke 38. So anytime soon la kan. Orang kata first baby selalunya awal seminggu atau lewat seminggu. Aku pun tak sure nak yang mana satu. Hehe...dalam tak sabar ada juga sedikit rasa gentar especially bila 'list to do' ni tak complete lagi sepenuhnya. Apa pun since dah ada di Terengganu ni tak adalah rasa cuak sangat kalau ter'over' do work dan terberanak. Sebab memang merancang nak melahirkan di sini, di kampung suami walaupun tanpa bonda mertua di sisi.... I'm sure if she's still around I would feel the love from a mother like my own mother la kan. Al fatihah untuk beliau.

Biasanya first pregnancy kebanyakan wanita choose untuk bersama ibu atau ibu mertua especially time berpantang. Aku pula memilih untuk berpantang sendiri bersama suami. Sebabnya tak mahu menyusahkan ibu sendiri. Sebab adik ipar aku memilih untuk bersalin di sana. Due date pun tak jauh beza dengan aku. Adik aku pun baru lepas bersalin 2 bulan. So, first cucu dalam keluarga. Mak aku juga yang jaga. Memang sebulan dua ni dunia ibu aku jadi 'tunggang langgang'. Tapi mungkin sebab first cucu jadi rasa penat tu hilang begitu saja! So, aku sebagai kakak yang dah biasa duduk jauh dari keluarga rasa cukup kuat untuk berdikari. Kononnya! Tapi, bila dah hujung-hujung kehamilan ni ada sedikit rasa emosi. Sedih juga sebab tak ada ibu di sisi. Bila teringin nak makan apa-apa tak ada ibu yang nak tolong masakan. Mujur ada suami yang sangat sangatlah perihatin lagi penyayang. Sepanjang pregnancy ni pun baru sekali aje jumpa mak sendiri. Itu pun masa awal kehamilan dulu. Perut pun tak seboyot sekarang. Jadi rasa sedih la juga. Aku memang tak capable nak travel dari Jeli-Hulu ke KL. Jauh satu hal. Memang sakit pinggang. Sedangkan 3 jam balik ke Terengganu hujung minggu pun aku dah flat. Ini kan ke KL. Kedua, sebab nak save cuti dan cuti yang tak banyak. So, kalau nak balik 3 hari je rasa sangat lah tak berbaloi. So when they cancelled their trip to visit me last few weeks due to unavoidable circumstances, memang la aku merajuk sangat. Haha. Itulah hormon ibu mengandung ya! Hopefully my parent will come and visit me and my little caliph later after my sis in law dah selamat delivery. 

Aku juga berdoa supaya smooth delivery nanti. Supaya aku tak terlalu menyusahkan suami aku. Walaupun sebenarnya memang dah banyak susahkan dia sepanjang 9 bulan kehamilan ni. Ada kot dekat setahun aku tak memasak! Masak dalam erti kata sebenar. Tolong sikit-sikit saja. Semuanya suami uruskan. Walhal aku tak ada alahan apa-apa pun. My little caliph has been so good. Umi dia ni tak ada morning sickness langsung. Mungkin baby faham yang umi dia ni kena settle kan tesis phd sebelum masuk kerja. Suami has been so supportive dengan membuat kerja-kerja rumah seorang isteri. Tak cukup dengan hantar dan ambil aku dari kerja setiap hari without fail. Juga pick up aku setiap lunch hour balik rumah untuk nap! Semoga Allah beri kesihatan yang baik buat abang. Rahmati dan berkati hidup abang. Dan murahkan rezeki abang. Tunaikan impian dan cita-cita abang untuk 'migrate' and have your own mini car museum and bengkel. If you read this one day, just to tell you that I love you so much and will always love you honey. Thank you sebab dah banyak berkorban untuk kami. May Allah give you HIS blessing dan semoga cinta kita bersatu hingga ke Jannah. Amin!

Dan semoga anak umi yang bakal lahir ini juga tidak banyak ragamnya. Lembut hatinya. Baik akhlaknya. Membesar menjadi anak yang soleh yang dapat mendoakan kebahagiaan umi dan papa di dunia dan di akhirat. Semoga SA membesar menjadi pejuang agama sesuai dengan nama mu nanti dalam dunia akhir zaman yang penuh pancaroba. Amin ya Rabb....

Oklah, nanti-nanti sambung menulis lagi. Back to work dulu....daaaa


1 Response
  1. Aida Lela Says:

    jaga diri + semoga dipermudahkan urusan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
abcs